zaterdag 25 januari 2014

Monteolivo thee

Mijn nieuwste project had ik al een tijdje in de planning, om eens iets anders te doen met de kruiden en de bloemen in mijn tuin. De potpourri van vorig jaar hoeft niet vervangen te worden, want die is nog steeds mooi .

Nu drinken mijn collega´s graag wat ik noem zweefthee..onduidelijke smaakjes en nog onduidelijker geurtjes en als ik de kleur zie.. maar goed limoncello is ook geel, dus daar kom ik wel overheen. Het idee van biologisch spreekt me wel aan, als ik tenminste zeker weet dat het echt natuurlijk is en niet gekweekt op drie meter van de snelweg.

Bloemen en kruiden verzamelen was natuurlijk heel leuk en het drogen ook. Om het ene blad van het andere te kunnen onderscheiden als de kruiden gedroogd waren, heb ik het in twee fases gedroogd, zodra de eerste portie droog was heb ik er een verse bijgelegd. Uiteraard kostte het enige moeite om Pio ervan te weerhouden om er bovenop te gaan liggen of de hele handel op de grond te schuiven, maar het lukte en na een week of drie was alles goed droog.



Het lastigste was om goede smaakcombinaties te bedenken maar toen ik de eerste twee had bedacht, appel – munt en rozenbottel-venkel leek de rest de weg vanzelf te wijzen.








Hakken en fijnmalen was even een werk maar het rook wel heel erg lekker in de keuken.












Ik had intussen al etiketjes ontworpen om vast te maken aan jawel, biologisch touw, dus toen de zakjes eenmaal gevuld konden worden ging het vrij snel.











Een probleem was even hoe de verschillende smaken uit elkaar te houden. Volgende keer ga ik dus hetzij gekleurd papier gebruiken, hetzij verschillende etiketjes maken.














Voor deze keer heb ik dat opgelost met een zelfgemaakte theedoos, tussenschotjes en etiketten voorop de doos.












Voorlopig kom ik de herfst wel door.  



1 opmerking:

  1. Wat een ontzettend leuk idee, zou ook iets voor mij zijn om zoiets te doen.

    BeantwoordenVerwijderen