zaterdag 25 januari 2014

Seizoens- en stemmingswisselingen


Ik neem het risico dat jullie me voor gek verslijten, maar ik vind dit zelf zo´n leuk idee dat ik het graag wil delen. Iedereen is weleens aan verandering toe. En aangezien de seizoenen vanzelf veranderen, waarom dan niet van de gelegenheid gebruik gemaakt?

 Ik zal natuurlijk niemand aanmoedigen om twee keer per jaar nieuwe meubels te kopen, maar als het lente en zomer wordt, heeft iedereen toch zin in lucht en licht, ook in huis? En als het herfst en winter wordt, geloof ik niet dat er iemand bezwaar zal hebben tegen het warme gevoel dat terra en goudbruine kleuren je huis kunnen geven om de kou te overleven.





























Laat me vertellen hoe je twee keer per jaar je interieur kunt aanpassen aan het seizoen zonder gelijk geruineerd te worden. Laten we beginnen met de potpourri van een paar weken geleden. In de lente en zomer kun je de lavendel en rozen gebruiken. Dit zijn intussen verbleekt tot rustige pastelkleuren. Leg ze op een licht gekleurd bord, een simpel wit is prima. Zet er een (geur) kaarsje in een bijpassende kleur bij, voeg een bijpassend servetje toe en het ziet er meteen leuk uit. 




Als de herfst komt, gebruik je de goudsbloempotpourri, ruil het bord om voor een donkerder kleur, ruil het servetje en het kaarsje en het ziet er totaal anders uit, praktisch voor niks.







Een net zo goedkope oplossing is een houten kistje met glazen ornamentjes, of pak gewoon een leuk gevormd glas uit je kast. Leg er weer een servetje en een kaarsje naast en klaar. In het najaar verander je simpelweg het servetje en het kaarsje . Ik hou van wierook, dus alsik dat toch ga kopen, zorg ik dat de kleuren van de pakjes erbij passen. Mogelijkheden te over.















Voor het wat serieuzere werk verander ik de tafelschikkingen. Ik gebruik mijn servies, maar misschien staat er een leuke pot in je tuin. Probeer gewoon leuke combinaties te maken. Dit is wel wat duurder, maar je kunt ze een paar jaar achter elkaar gebruiken. Doordat je twee keer per jaar wisselt word je het ook niet zo gauw zat.



Het is voor mij natuurlijk makkelijk omdat ik die hilarische stapel linnengoed bezit, maar het is echt de moeite waard om mooie theedoeken en leuke spulletjes in de uitverkoop, kofferbakmarkten of op markten te verzamelen.



Tenslotte creeer ik de seizoenssfeer door mijn gordijnen, tafelloper en kussens om te ruilen. Dit is het duurste gedeelte, maar je hoeft de kussentjes niet helemaal te vervangen, ruil gewoon de hoesjes om. De gordijnen kun je vast wel op marktjes vinden waar ze goedkoper zijn, of maak ze zelf als je handiger bent dan ik.



Afhankelijk van het seizoen, hoef je dan alleen nog maar voor het houtvuur te hangen met een glas rode wijn, of aan je lentetafel te relaxen met een koud wit wijntje.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten