zaterdag 25 januari 2014

Zalig Kerstfeest


Ik moet nu de waarheid onder ogen zien. Ik zeg altijd dat ik vooruitstrevend ben en een hekel heb aan burgerlijkheid, maar ik moet toegeven dat ik erg tradioneel ben als het over Kerst gaat. 













Ik verheugde me al een tijd op 8 december, het feest van de Immacolata Concezione di Maria (Maria Onbevlekte Ontvangenis...altijd weer goed voor een paar discussies).














Ik vind het echt leuk om de kerstboom op te tuigen terwijl ik naar het Weihnachts Oratorium luister. Ik moet het zonder de middeleeuwse kleuren doen die mijn Umbrische vrienden gratis krijgen, daarom heb ik mijn boom in die kleuren.














Het leukste is de Kerststal in te richten. Toen ik klein was kreeg ik van mijn vader een klein stalletje. Een leuk verhaal was dat ik een jaar steeds de Jezus uit de kribbe miste. Ik vond hem terug onder de bank, legde hem terug maar de volgende dag was hij weer weg. Dat ging zo drie dagen door tot ik mijn kat Youssef ermee zag spelen.
Nu heb ik een in Italie handgemaakte stal die heel mooi is.




Er zit een enorme kameel bij, waar Pio echt als de dood voor was toen hij nog een klein Piootje was. Hij bleef er tegen blazen en grommen. Nu is hij groter dan de kameel, dus hij denkt nu dat de hele stal ook van hem is.









My friend Lucia´s tree (c) Lucia Rufini
Maar het allerleukste van deze tijd is met mijn Italiaanse vrienden te kletsen. Ik geniet ervan om hun foto´s te zien en hun commentaren te lezen. Wie denkt dat alleen de Engelsen een Kersttraditie hebben heeft de voorbereidingen in Italie nog nooit gezien. 





Mijn vriendin Lucia is een voorbeeld van goede smaak en weet hoe ze haar huis moet versieren. Meer prachtige foto´s op haar facebookpagina.





Sull'albero anche pezzetti di una vecchia collana (c) Lucia Rufini

En wat te denken van de voorbereidingen van Hotel Bramante? Ik weet zeker dat jullie hun blog net zo zullen waarderen als ik. Klik hier om ervan te genieten. Geen betere manier om in de stemming te komen.














Ik ben nog niet zo traditioneel dat ik varkenspoot met linzen ga klaarmaken, maar de Panettone mag natuurlijk niet ontbreken.




Uiteraard zorg ik altijd dat de kleuren van de kersttafel bij die van de boom passen. 






En volgend jaar? Ik zet alles op alles om dan in Umbrie te zijn. Ik wens iedereen een hele fijne Kerst. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten